Praha

Så otroligt vacker stad. Trots att det antingen regnade från stora gråa moln eller var disigt med bara ytterst lite solaningar så tycker jag att Prag ändå visade sin finaste sida för oss. Väldigt vacker arkitektur, mycket grönska (trots att det är tidigt på våren), otrolig utsikt från höga höjder, härliga gränder med kullersten och mysiga promenadstråk längst vattnet.

Vi åkte tillsammans med Frida och Mattias - som en födelsedagspresent till Mattias som nyligen fyllt hela 30 år. Tillsammans har vi fyra ändå lyckats fylla dagarna med aktiviteter och upptäcktsfärder och kvällarna har vi lyckats fylla oss själva med gott om god mat och alkohol, men framförallt superfina minnen och mycket skratt.

Vi anländer i Prag sent på torsdag eftermiddag och möts av en chaufför från hotellet. Den tystlåtna föraren snirklar oss igenom utkanten av Prag tills vi hittar in i smeten och fram till vårat lilla Boutique hotell - Moods. Hotellet är litet och charmigt men ändå modernt och fräscht. Vi får ett varsitt dubbelrum superior och under hela vistelsen så måste jag säga att jag i stora drag var väldigt nöjd med valet av hotell. Det var nära till allt utan att vara tjo och tjim på gatorna utanför, det var bra och trevlig service, rummen var bekväma, det var stora sängar och det var alltid rent och fint i alla utrymmen. Det enda jag kan påpeka om man ska påpeka något är de tunna väggarna och brist på vegan-vänliga alternativ vid frukostbuffén, men det är ändå sånt man får räkna med.

På torsdagskvällen gick vi ner till torget i gamla stan och kikade på det vackra klocktornet med omgivning. Vi åt gott på en restaurang inärheten innan vi letade upp en eller två barer att ta en eller två öl på.

Något jag vill berätta om är hur det samtidigt är svårt och enkelt att hitta någonstans att äta som vegan. Det finns många helt veganska restauranger, eller lakto-ovo-vegetariska restauranger med veganska alternativ. Men om man vill ha veganska alternativ på en vanlig restaurang så får man nog nöja sig med bröd, grönsallad och vatten. Vi spenderade en stor del av våran tid med att leta efter någonstans att äta, vilket kändes orättvist mot Mattias (köttis) och Frida (lakto-ovo) som ändå kunde hitta något att äta på samtliga restauranger vi gick förbi. Nu blev det lätt så att jag tog upp min Vegman-app och kikade var närmsta vegetariska restaurang låg, så gick vi dit, vilket inte lämnade så mycket utrymme till variation.

För mig och Andreas var det ändå mycket roligt att få testa utlänska veganska restauranger och deras vegetariska varianter på den lokala maten. Något Prag ska ha en stor eloge för är hur pass de har anammat den veganska och vegetariska kulturen, både med mat och i olika butiker. De lyckas faktiskt väldigt bra med att locka med goda recept och påhittiga lösningar.

Under fredagen så gick vi runt i lite butiker (jag behövde köpa skor - woo!), och gick ner till Karlsbron och över till andra sidan för att spana in palatset med omnejd. Just omkring vattnet och runt bron är det väldigt vackert. Speciellt nu på året när det precis börjar blomma och gräset precis har blivit grönt. Det är många färgglada hus runtomkring i Prag som ger en perfekt kontrast till det gråa vädret vi hade.

Jag hade sett på kartan att det låg en fotobutik inte så långt från vårt hotell, och eftersom jag var sugen på lite ny optik så gick jag och Andreas på en promenad dit. Det var en otroligt stor butik i flera våningar med alla tillbehör och kameror man kan tänka sig och drömma om i alla möjliga märken. Eftersom jag precis har gått över till Canon så smög jag in mig på den avdelningen och började testa objektiv. Jag visste mer eller mindre att jag ville ha ett fast 40mm, men det var skönt att få det bekräftat. Mitt fasta 50mm till Nikon har alltid varit en favorit, men precis som jag och Frida har diskuterat så är det inte ett bra allround-objektiv då man ofta får backa för att få med hela motivet. Med 40 får jag in lite mer i bilden och kan på så vis ha det med mig vid fler tillfällen. Jag hittade även en adapter från Nikon -> Canon som gör att jag kan använda min gamla optik från Nikon på min nya Canon vilket jag blev obeskrivligt glad över.

Fredagskvällen var en kväll tillägnad utgång.
Något jag förundrades över är hur Tjeckien är ett land med mycket öl, men hur få ölsorter och varianter de faktiskt erbjuder på de flesta pubar. Var man än går så erbjuder de Pilsner Urquell, som absolut är en helt okej ljus lager men inte så mycket mer än så, och det blir tråkigt utan variation. De flesta ställena fick man välja mellan ljus öl eller mörk öl, där det mörka alternativet inte är så mörkt i annat än i själva färgnyansen. Trots det smala utbudet så lyckades vi ändå gå på flera barer, bland annat Hard Rock café (såklart) och en jazzpub som vi precis lyckades missa livemusiken på, men som vi ändå satte oss ner vid och spelade schack. Bara för att möjligheten fanns, liksom.

Efter en förlust för mig och Andreas mot Mattias och Frida, så letade vi upp den infamösa klubben i fem våningar med olika teman på  varje våning. Det var här vi hittade Ice Bar, en Oxygen Bar, en Oldies-but-Goodies-bar och lite annat roligt och det slutade med att vi faktiskt hade en riktigt, riktigt rolig kväll (om man inte räknar med det faktum att vi någon gång under kvällen lyckades tappa Fridas insulin vilket ledde till lite panik och förvirring ett tag innan vi dagen efter hittade det i ren eufori på Hard Rock..)..

På lördagen var tanken att vi skulle dela upp oss lite, om det skulle vara så att vi ville göra olika saker (och äta på olika restauranger..) eller helt enkelt ha lite quality-time med våra respektive. Det hela slutade med att vi gick precis samma rutt fast med en halvtimmas avstånd och på eftermiddagen möttes vi ändå upp och åkte linbana tillsammans, sen åt vi alla på en indisk restaurang och tog drinkar på baren intill. Roligast har man ju tillsammnans ändå.

Under söndagen var vi alla så trötta i kroppen och ville gå så lite som möjligt, så vi tog en båt längst floden och såg alla monument vi sett tidigare från en annan vinkel, och med en guide som förklarade vad allting var. Vi tog en paus senare på Starbucks och åt lunch på en italiensk restaurang innan vi begav oss till ett Sex Machine-museum som faktiskt var mycket roligare och intressantare än vad man kan tro.

Vi gick också, på väg tillbaka till hotellet, förbi de judiska kvarteren och ville gå in vid begravningsplatsen men som vi förstod det så var man tvungen att gå med en guide vilket vi inte ha lust med just då iallafall. Vi kikade istället på synagogorna utifrån och tittade in på kyrkogården genom små kikhål i muren, vilket fick duga för fyra trötta resenärer.

Sammanfattningsvis så har vi haft en fantastisk resa med många upplevelser och skratt, trots den korta tiden. Det är alltid lite svårt att resa med så många viljor och olika preferenser, men som jag lärt mig nu så - om man ska resa med ett annat par så ska man absolut göra det med Frida och Mattias. Ni är bäst.